Moet jij bezig zijn met je score in Google?
Hoog scoren in Google is iets dat vaak besproken wordt in bedrijven. Er bestaan ook talloze agentschappen die inspelen op die vraagtekens en onzekerheid. Moet jij hierin investeren?
Uiteraard hangt het antwoord sterk af van jouw concrete situatie. Het zou maar bizar zijn moesten dezelfde regels gelden voor een nationale marktleider in de modewereld en lokaal verzekeringsagentschap. Er zijn wel enkele algemene richtlijnen die ondernemers van KMO's kunnen gebruiken om hun situatie in te schatten.
Besef eerst en vooral dat je niet algemeen goed of slecht scoort. Je score hangt volledig af van de gebruikte zoektermen.
Scoor goed voor je naam
Als iemand specifiek naar jou op zoek is, moet dat ook gemakkelijk zijn. Als dat niet het geval is, moet je zeker uitzoeken waarom dat is en wat je daaraan kan doen.
Typische oorzaken zijn:
- Er is onvoldoende online aanwezigheid.
- Het gaat over een relatief nieuw project en websites bestaan bijgevolg nog niet lang.
- De naam wordt door andere ondernemingen of producten gebruikt.
Wees realistisch
Er kan er maar eentje op nummer één staan. Al die bedrijven die jou een plaats bovenaan beloven, beloven dat aan iedereen.
Neem bijvoorbeeld een lokale drukkerij. Hoe realistisch is het om bij de eerste resultaten te staan op nationaal niveau? Waarom is dat zelfs nuttig? Zou een drukkerij uit Genk veel opdrachten krijgen via zoekopdrachten uit Oostende?
Denk na over wie jouw potentiële klanten zijn, waar ze naar op zoek zijn, en evalueer jouw score op basis van die criteria.
Denk aan je prioriteiten
Investeren in beter scoren in Google, wilt zeggen niet investeren in iets anders. Denk je dat zoekmachines een belangrijke bron van potentiële klanten zijn? Belangrijker dan andere kanalen of verbeteringen voor jouw klanten?
Het is verleidelijk om bezig te zijn met iets waar je een concrete score op kan plakken; zo verliezen velen zich ook in social media likes en followers. Denk goed na met welke investering je denkt het meeste impact te creëren.
Veel mensen kennen WhatsApp Business nog niet, terwijl het toch een interessant communicatiekanaal kan zijn.